Voor mijn marketing en communicatie studie kreeg ik veel boeken te lezen, maar de boeken waar ik echt inspiratie uithaal zijn boeken die ik na de opleiding las. Ik heb al meerdere keren de vraag gekregen wat een goed marketingboek is? Of met welk marketingboek iemand het beste kan beginnen? Dit leek mij een mooi onderwerp om een artikel over te schrijven. Daarom vandaag een artikel over het boek welk ik cadeau kreeg en waarvan ik net de laatste pagina dichtgeslagen heb; De Plakfactor

Marketingboek – De Plakfactor

De Plakfactor is een marketingboek geschreven door Dan en Chip Heath. In dit boek leer je iets wat voor kunstenaars, artiesten en andere ondernemers erg belangrijk is, namelijk hoe je een idee over kunt brengen. Een idee over brengen is voor jou handig bij het schrijven van teksten, benaderen van programmeurs, ateliers, etc.

De-plakfactor-communicatie

Denk bijvoorbeeld aan een gesprek met een programmeur van een zaal waar je op wil treden. Voordat je dit boek leest zal je waarschijnlijk te veel vertellen, informatie die de programmeur eigenlijk niets zegt. Toen ik voor het eerst optredens regelde voor mijn eerste band deed ik hetzelfde;

Hallo met Mark, bassist van….. Wij komen uit Hagestein (klein boerendorpje waar nooit iemand van heeft gehoord), in deze formatie spelen we een jaar, daarvoor hebben we 3 keer gewisseld van gitarist. We repeteren twee keer per blablablablabla….

Daar wacht natuurlijk niemand op, misschien vinden je ouders het interessant maar zelfs dat is te betwijfelen. In het boek staan veel tips zodat je zulke situaties, waarbij je informatie over mensen heen kotst, voorkomt.

Korte samenvatting van de Plakfactor

Eigenlijk is het boek meer een communicatie boek, als je een trouwe lezer bent weet je dat communicatie een belangrijk onderdeel is van marketing, denk aan het artikel marketing van het Rijksmuseum. De schrijvers van de Plakfactor, beide universitair docenten, vertellen in hun boek aan de hand van hun SUCCES-formule (Simple, Unexpected, Credible, Emotional, Story) hoe jouw idee blijft plakken bij anderen. Eén van de voorbeelden bij het onderwerp Unexpected uit de Plakfactor:

Het staat vol met zulke interessante voorbeelden, vergelijkingen en kleine opdrachten waardoor je niet alleen leest hoe zij het toepassen, maar zodat je zelf begrijpt hoe je het kunt toepassen. Ze hebben het boek geschreven volgens hun eigen SUCCES-formule en dat kan een reden zijn dat het een bestseller is. Het is één van de bekendste marketingboeken.

De Plakfactor marketingboek

De kaft plakt, gelukkig, niet.

Dit boek staat hoog in mijn top tien, volgende maand schrijf ik over een ander marketing boek uit mijn top tien. Je kunt De Plakfactor bestellen bij Bol.com en morgen beginnen met lezen, ik ben benieuwd wat je ervan vindt, heb je het ook gelezen laat dan een reactie achter 🙂 Ik hoop dat ik niet teveel verklapt heb!

Mark Grasmayer Geschreven door Mark Grasmayer.