Voordat je het artikel verder leest is het belangrijk dat je de nieuwste videoclip van Kanye West gezien hebt, of in ieder geval de eerste 50 seconden (vooruit dan maar, de eerste 35 seconden). Wat vind je ervan? De meningen zijn hevig verdeeld, maar één ding is zeker….

Kunst of geen kunst, dit is marketing

Op internet hoor je veel mensen de nieuwe videoclip van Kanye West, Bound2, afkraken. Zelfs mensen die normaal nooit luisteren naar Kanye West  delen de videoclip. Hierdoor krijgt Kanye West een aantal dingen voor elkaar.

1. Zijn videoclip wordt massaal gedeeld en dus massaal bekeken. Dit zijn voor hem inkomsten, niet alleen de streaming opbrengst van YouTube maar ook door het werven van nieuwe fans. Hij heeft gezorgd voor een verhaal, een verhaal dat zelf rond reist op het internet van Kanye fans tot Kanye haters. Door deze exposure krijgen nog meer mensen die anders nooit van Kanye West hoorden zijn video en naam te zien.

2. Behalve dat veel mensen zijn videoclip zien krijgt hij ook een hechtere band met zijn fans. Waarom? Omdat fans hem verdedigen, natuurlijk niet allemaal, maar zijn echte fans verdedigen hem. Hierdoor krijg je het bekende “Bieber/One Direction/Nickelback-effect”. Het “BODN-effect” houdt in dat iemand zich bij kritiek op de idool persoonlijk aangevallen voelt, hierdoor ontstaat een hechtere band met de idool. 

Opzet van Kanye West?

Heeft Kanye West dit met opzet gedaan? Ik betwijfel het, maar het zou heel goed kunnen. Er zijn veel voorbeelden van slechte songs met een enorme impact. Een aantal voorbeelden zijn Friday, Chinese Food en natuurlijk onze eigen zanger Rinus. Als je kijkt naar het aantal views dan zul je begrijpen dat het veel minder geld kost dan een advertentie campagne voor zijn nieuwe album. En laten we eerlijk zijn, misschien heeft hij het idee wel direct van onze eigen zanger Rinus gejat?
kanye west en zanger rinus op de scooterHier kun je meer lezen over het krijgen van views op Youtube.

Mark Grasmayer Geschreven door Mark Grasmayer.