Van welk merk koop jij het liefste een tablet? Van Apple, Windows, Sony of… Hema? Juist, Hema is compleet de weg kwijt. Het bedrijf maakt de afgelopen jaren verlies en nu zoeken ze een manier om weer te groeien. Volgens mij zijn dit de sprongen van een in het nauw gedreven kat. Wat heeft dit te maken met jou als artiest, kunstenaar of andere culturele ondernemer?

Blijf bij je imago!

Frans Bauer weet de aandacht te trekken door een nummer van Rammstein te coveren. Maar stel je voor dat hij een compleet album uitbrengt met metalnummers. Wat zullen Fransies fans daarvan vinden? Waarschijnlijk verliezen ze op dat moment respect voor Fransje en zullen ze zijn cd zeker niet kopen. Door de opgelopen imagoschade is de kans zelfs aanwezig dat ze zijn cd’s erna ook niet zullen kopen.

Mensen willen duidelijkheid

Als kunstenaar of artiest kun je natuurlijk verschillende soorten stijlen hanteren, mits je altijd te herkennen blijft. Elke bekende artiest of kunstenaar heeft een soort handelskenmerk. Iets waardoor mensen kunnen praten over je werk en kunnen zeggen “Dit is echt een Frans Bauer”.

Word niet zoals de Bijenkorf

De Bijenkorf werd voor een steeds breder publiek toegankelijk. Je zou zeggen dat is voordelig, maar hierdoor verloren ze juist hun imago als Luxe Warenhuis. Dit is ook een reden van de Bijenkorf geweest om meerdere vestigingen te sluiten en meer te investeren in service en luxere producten.

Zorg dat je herkenbaar bent en een handelskenmerk hebt. Blijf altijd bij je beginselen of zorg dat er een logische link is naar iets nieuws.