Inmiddels heb je vast al gemerkt dat de #Hashtag ook op Facebook te gebruiken is. Maar heb jij al bedacht wat jij met een hashtag kan bereiken? Of beter gezegd, wie jij met een hashtag kan bereiken? Misschien kun jij ook wel nieuwe mensen bereiken door je kunst te taggen op Facebook.

#Kunst

Wanneer je op Facebook zoekt naar #Kunst zul je zien dat er allerlei berichten over kunst tevoorschijn komen. Bijvoorbeeld onderstaand bericht:

#kunst marketing

Maar wat heb jij hieraan?

Kunst promoten

Door je afbeeldingen slim te taggen kun jij een nieuw publiek bereiken. Ik heb gezocht naar cijfers over het gebruik van de zoekfunctie voor hashtags op Facebook maar die zijn er nog niet, maar het kost niet veel moeite om een # te typen voor een woord, dus lijkt het mij de moeite waard om het te proberen.

Zorg wel dat je bericht vriendelijk en makkelijk leesbaar is, dus niet #tien#van#die#mooie#zonnige#hashtags#in#je#bericht#plaatsen#yolo.

Gebruik gewoon één of een paar hashtags die jouw kunst of post omschrijven.

Nut van de #Hashtag?

Maar als het nu niet voor promotie is om de #Hashtag te gebruiken, waarom zou je het dan gebruiken? Interactie en analyses. Als jij een kunst project start en je wil weten of mensen erover praten is het handig om er een #onderwerp aan te hangen, op die manier kun je op Twitter, Instagram en Facebook makkelijk in de gaten houden welke mensen over jouw #onderwerp praten.

Als je bijvoorbeeld zoekt naar #Rijksmuseum, kun je zien wie er over het Rijksmuseum posten:
#rijksmuseumZorg dus dat je aan je kunst promotie campagne hashtags hangt, zo kun je in de gaten houden wie er over je praat, wat ze zeggen en je kunt zelfs in contact komen met deze mensen. Door te reageren op berichten voelen mensen zich nog dichterbij jouw werk betrokken.

Wil je meer weten over het promoten van kunst? Lees dan het artikel Hoe promoot je kunst online.

Mark Grasmayer Geschreven door Mark Grasmayer.