Kunst komt vaak voort uit passie en als je veel passie hebt dan kun je veel bereiken. Je kunt nog meer bereiken als je zorgt dat je kunst geliefd is en de zakelijke kant goed geregeld is. Een voorbeeld hiervan vond ik bij de gebroeders Blom. Toevallig kwam ik op hun site, die pakte mij en door het kijken van een filmpje op hun site raakte ik zeer geboeid door hun werk. Ik nam contact op en interviewde ze over hun werk.

Het begon als uitstapjes

De broers Kamiel Blom en Martijn Blom deelden een passie voor verlaten gebouwen in Oost Duitsland. Zij bezochten hier verlaten fabrieken, oude laboratoria en achtergelaten militaire complexen. Ze waren altijd geboeid door de indrukwekkende atmosfeer van deze plekken maar vonden het zonde dat alle industriële schatten die ze er zagen de prullenbak in zouden verdwijnen. Dit was voor de broers een eye-opener om deze unieke objecten te verzamelen, op te knappen en te verkopen. Inmiddels krijgen ze wereldwijd aandacht en verschijnen ze regelmatig in de pers.

Blom en Blom

Mark: Wanneer besloten jullie de verzamelde spullen te verkopen?
Blom&Blom (Martijn/Kamiel): Het idee om iets met deze unieke voorwerpen te gaan doen, is ontstaan bij Kamiel. Kamiel woonde in Berlijn en kwam daar in aanraking met de verlaten fabrieken van Oost-Duitsland. Tijdens één van zijn fotografie-tochten door deze industriële spooksteden nam hij een oude lamp mee die hij thuis opknapte en vervolgens in zijn woonkamer hing. De vele positieve reacties van vrienden en bezoekers waren voor Kamiel het eerste signaal dat hij niet de enige was die de schoonheid zag van deze ‘verloren schatten’. Een telefoontje tussen de broers, waarin Kamiel het plan uitlegde om iets te gaan doen met de bijzondere objecten, waren de 15 minuten waarin Blom & Blom werd opgericht.

Mark: Jullie hebben je oude banen opgezegd en zijn nu fulltime bezig met Blom & Blom, voelde dit als een moeilijke stap om te nemen en heeft het goed uitgepakt?
Blom&Blom (Martijn/Kamiel): Kamiel verhuisde drie jaar geleden naar Berlijn met drie Nederlandse vrienden om daar een online design bureau op te starten. Na twee jaar een succesvolle bedrijf te hebben gehad, begonnen Kamiel z’n handen te jeuken. Hij besloot de online wereld te verlaten om te doen wat hij eigenlijk het leukste vond: mooie fysieke dingen maken. Martijn studeerde Architectuur en Bedrijfskunde, rolde ‘logischerwijs’ het bedrijfsleven in. Na een paar jaar in de snelle wereld van pakken en meetings te hebben gewerkt, merkte ook hij de drang te hebben om daadwerkelijk ‘iets te maken’.

Gebroeders Blom aan het werk

Toen de eerste ideeën voor Blom & Blom langzaam vorm kregen, werden we met de dag enthousiaster. Het feit dat we onze banen opzegden en nu vol voor Blom & Blom gaan, was dan ook een logisch gevolg van ons geloof in het concept. We voelden dat we dit wilden doen en om het goed te kunnen doen, moesten (en moeten) we er 200% voor kunnen gaan.

Mark: Jullie geven bij elk verkocht product achtergrond informatie mee, krijgen jullie hier vaak reacties op en denken jullie dat dit bijdraagt aan, misschien zelfs de reden is van het succes van de producten?
Blom&Blom (Martijn/Kamiel): We krijgen veel positieve reactie op het historische paspoort dat wij bij elk product leveren. In deze tijd van massaconsumptie en overvloed, kunnen veel mensen een stukje authenticiteit waarderen. Door de achtergrond van onze producten uit te lichtten, proberen we te laten zien dat het meer is dan een functioneel voorwerp. Het is een object waar een verhaal achter zit, dat als het ware ‘een ziel’ heeft.

Mark: Jullie verschepen wereldwijd, denk je dat dit voor kunstenaars noodzakelijk is?
Blom&Blom (Martijn/Kamiel): Wij richten ons op een niche. Een wereldwijde focus geeft ons daarmee meer mogelijkheden tot het vinden van onze klanten. Buiten het feit dat we hierdoor meer kunnen verkopen, is het vooral leuk om te zien dat een lamp die 50 jaar geleden in een fabriek in Oost-Duitsland hing, door jouw toedoen nu weer mensen blij maakt in een appartement aan de andere kant van de wereld.

4a. Chuckwalla after

Mark: Wat is denk je de reden dat er veel aandacht is vanuit de pers voor jullie werk?
Blom&Blom (Martijn/Kamiel): Journalisten zijn altijd op zoek naar een mooi verhaal. Je zou kunnen zeggen dat ons concept zo’n ‘mooi verhaal’ heeft: “Twee broers die verloren design afkomstig uit verlaten fabrieken in Oost Duitsland een nieuwe leven geven”. Ik (Martijn) geloof echter dat er in bijna alles ‘een mooi verhaal’ schuilt. Je moet het alleen eerst zelf zien en vervolgens ook nog zodanig belichten dat anderen het kunnen waarderen.

Mark: Hebben jullie nog een creatieve en zakelijke tip voor kunstenaars?
Blom&Blom (Martijn/Kamiel): Wij hebben inmiddels ervaren dat het voor ons cruciaal is om ‘dicht bij jezelf te blijven’. Dat klinkt nogal cliché, maar het is soms lastiger dan je denkt. Iedereen heeft namelijk een idee of een mening over hetgeen je doet. Een beetje standvastigheid is dan ook geen overbodige luxe.

Gallerij Blom & BlomBen je benieuwd naar de gebroeders Blom? Kijk dan op de Blom and Blom site naar een video over hun werk.