In de marketing sector praten we vaak over brand management of merkmanagement. Voor bedrijven is dit belangrijk omdat ze duidelijk willen uitstralen wie zij zijn. Door brand management is het voor klanten makkelijker om te kiezen voor een bedrijf.

Brand management in het kort

“Snickers is voor stoere mannen.” Op dit moment zie je op tv reclames waarin een man veranderd in een diva, na het eten van een snicker is hij weer een stoere man. Door de brand management van Snickers zetten zij zichzelf neer als merk voor stoere mannen. Eet jij Snickers? Dan ben je weer stoer. Dit dragen ze in alle communicatie uit, dat is brand management. In al je communicatie één verhaal uitbrengen waardoor het duidelijk is waar jij als merk voor staat.

Brand management voor artiesten en kunstenaars

Jij kunt zelf ook aan brand management doen. Bedenk wie jij bent en wat je uit wil stralen. Ik zal enkele voorbeelden geven van artiesten waarvan bijna iedereen weet wie het is en hoe deze persoon is.

snoop dogg collectie

Snoop Dogg staat op bijna elke foto “relaxed and chilling”, hij wil cool en kalm overkomen maar hij wil ook gevaarlijk overkomen om zijn “street cred” te behouden.

jack johnson collectie

Jack Johnson de ideale schoonzoon. Altijd blij en vredig, wil je een rustige avond? Dan ga je naar Jack Johnson, niets raars of onverwachts maar gewoon lekker normaal (alhoewel die foto met een gitaar op zijn hoofd wel erg gewaagd is).

lady gaga collectie

Als je nu denkt “Wauw wat is dit?” Dit is een mens. Lady Gaga kennen we natuurlijk van haar gekke kostuums die bedoelt zijn om op te vallen en aandacht te krijgen. We weten dat Lady Gaga apart is en er alles aan zal doen om ons te blijven verrassen.

Brand management in praktijk

Foto’s, filmpjes, verhalen en je kunst zelf vormen jouw brand management. Door duidelijk af te spreken wat je uit wil stralen kun je dat doen. Hoe duidelijker het is, hoe makkelijker het is voor fans om te herkennen.

En ben je bang om een imago te creëren waar je nooit meer van af komt? Dat hoeft niet, want je kunt altijd nog een imago switch doen. Een heel mooi voorbeeld hiervan is twerking Miley Cyrus. Zij ging van tienerster naar… Beoordeel zelf maar 😉

brand management miley cyrus

 

Wil je meer weten over het bouwen van een imago? Kijk dan bij het artikel “Gebruik kunst en muziek voor je imago.”

Bedankt voor het lezen. Vergeet je niet aan te melden voor de nieuwsbrief of even op “like” te klikken bij de Facebook box, zo blijf je op de hoogte van nieuwe posts.

 

 

Mark Grasmayer Geschreven door Mark Grasmayer.