In het verleden heb ik gewerkt als doelgroep specialist, daardoor begrijp ik het belang van focussen op je doelgroep. Door te focussen op jouw doelgroep kun je geld, tijd en moeite besparen. Hetgeen wat ik je nu leer is het belang van focussen op jouw doelgroep.

Doelgroep gericht verspreiden

Tijdens mijn werk als doelgroep specialist bij Netwerk VSP, een folder verspreiding bedrijf, maakte ik verspreidingsplannen voor grote bedrijven. Deze bedrijven wilde in elke brievenbus in Nederland een folder. Je kunt je voorstellen dat de drukkosten dan erg hoog zijn en het effect niet optimaal, mijn opa en oma zijn bijvoorbeeld niet geïnteresseerd in de nieuwste technologie of baby kleding.

De bedrijven begrepen dat en wilde de focus op hun doelgroep leggen. In plaats van de baby folder naar heel Nederland te sturen maakte ik een verspreid plan zodat alleen de postcodes met jonge gezinnen overbleven. Het resultaat? In plaats van 6 miljoen folders maar 2 miljoen folders. De bedrijven betaalden mijn werkgever meer voor de service maar bespaarde enorm veel op drukkosten. Aangezien de bedrijven de gesegmenteerde verspreidingen steeds vaker uitvoerden wist ik dat het bereik nog steeds efficiënt was.

Hoe kun jij besparen door te focussen op je doelgroep?

Jij, als kunstenaar, artiest of ondernemer, hebt waarschijnlijk geen budget voor 6 miljoen folders maar dat is ook niet nodig. Een groot budget maakt marketing “makkelijker” maar jij bent creatief en door hard te werken bereik je meer.

Via internet kun jij in contact komen met potentiële fans. Dit kan bijvoorbeeld via forums, social-media, offline of door zelf een blog te starten. Er zijn twee manieren:

Manier 1.
Je wilt dat iedereen van jouw werk houd. Je doet concessies op je muziek/kunst zodat het toegankelijk is voor de mainstream. Vervolgens stuur je persberichten naar alle radiostations, alle zalen, alle tijdschriften, alle blogs, etc. Je zet Google en Facebook advertenties in om iedereen te bereiken. Je zegt tegen alle verzoeken “Ja”.

Veel mensen denken dat dit commercieel is, maar dat is het NIET!!! Laat dat duidelijk zijn. Als jij grote concessies op je werk doet om geliefd te worden dan ben je niet commercieel bezig, stuur je in het wilde weg persberichten dan ben je niet met marketing bezig.

Manier 2.
Je “doet jouw ding” en focust je op een kleine groep mensen, jouw doelgroep. Je selecteert een aantal tijdschriften, zalen, galerijen, etc. die bij jouw werk passen en zet doelgroep advertenties in “wanneer het nodig is”.

Doelgroepen Exactitudes

Fotografen Ari Versluis en profiler Elli Uyttenbroek werken sinds 1994 samen om de kledingstijl vast te leggen van verschillende sociale groepen. De serie heet: Exactitudes. Je kunt het bekijken als kunstwerk, maar ik wil je graag een opdracht geven. Ga naar de site exactitudes.com en kijk of jouw doelgroep ertussen zit. Welke mensen wil je bereiken en welke niet? Je zult merken dat er veel groepen afvallen.

Welke kies jij?

Kies jij voor manier 2? Dan ben je goed bezig, jij hoeft je namelijk niet aan te passen. Zowel in de kunst als in de muziek zijn er artiesten waar weinig mensen van gehoord hebben maar die wel kunnen leven van kunst of muziek, van hun passie.

Door te kiezen voor focus op een doelgroep bespaar je het volgende:

* Tijd – In plaats van alle tijdschriften te mailen, bellen, na te bellen, controleren, e.d. heb je een handjevol tijdschriften. Je hoeft niet mensen te vertellen dat je werk in een andere situatie echt heel mooi is, je kunt je tijd besteden aan de mensen die aan jou vertellen dat zij jouw werk waarderen.

* Geld – Vroeg of laat zullen de meeste artiesten of kunstenaars adverteren voor een expositie, release, etc. Door je doelgroep in te stellen hoef je bijvoorbeeld niet 10.000 mensen te bereiken maar slechts 1.000. Je betaald misschien per klik meer, maar die klik levert je meer op.

* Moeite – Energie is belangrijk. Door je energie één kant op te sturen verspil je niets en krijg je een dankbare reactie. Stel je voor dat je op een forum mensen probeert te overtuigen waarom jouw werk echt goed is, het kost je energie terwijl er ergens anders mensen zijn die meer willen weten over jouw werk, zij vinden jouw werk goed en geven je juist energie.

Bepaal je doelgroep en ga aan de slag. Om je te helpen zijn hier een aantal links:
Hoe bepaal ik mijn doelgroep?
Hoe promoot je richting een doelgroep?
Negen tips voor het starten van een blog.

Mark Grasmayer Geschreven door Mark Grasmayer.