Promotie via internet is niet moeilijk, eerder heb ik al een artikel geschreven over hoe je wel kunt promoten. Deze keer een artikel met voorbeelden van slechte promotie. Leer van andermans fouten! Alle voorbeelden van slechte promotie zijn gericht op kunst en muziek. Veel plezier met lezen.

Slechte promotie voorbeeld 1: Klik mijn link.

In het wilde weg een link sturen naar je muziek werkt niet. Zet op zijn minst een uitleg erbij waarom jij iemand benadert. Als je dit uitlegt komt het minder snel over als SPAM.

Tip: Lees dit artikel over het gebruik maken van Facebook voor promotie.

voorbeeld slechte promotie

Slechte promotie voorbeeld 2: Slechte sites.

Het hebben van een eigen website is erg belangrijk, het zorgt ervoor dat je jouw creatieve kant kunt laten zien en geeft een verzameling van alles wat er online gebeurd. Maar het is wel de bedoeling dat je een mooie site bouwt en rekening houdt met kleurgebruik en plaatsing van knoppen. Tip: Lees het artikel over beginnen met bloggen.
Voorbeeld slechte website

Slechte website 1995 layout

Lay-out oogt nog al 1995-achtig, de sterretjes bewegen ook!

Slechte promotie voorbeeld 3: Gratis Visitekaartjes.

Het volgende voorbeeld is GRATIS visitekaartjes. Ik kreeg laatst een visitekaartje met aan de achterkant de tekst: “Visitekaartjes zijn gratis bij www.vistaprint.nl!” Dat is niet mooi, je wordt meteen geassocieerd met Vistaprint en iedereen weet dat je geen geld durft te investeren in je eigen werk. Tip: Ontwerp een leuk visitekaartje, hier vind je voorbeelden van visitekaartjes.

Vistaprint Gratis Kaartjes

Slechte promotie voorbeeld 4: Mailing vanuit Hotmail?

Even serieus, hotmail.com is geen mailing lijst. Als ik een mail krijg van eentegekkeband@hotmail.com zal ik hem minder snel openen dan info@eentegekkeband.com. Waarom? Omdat hotmail hetzelfde is als het vorige voorbeeld, gratis en niet professioneel. Het laat zien dat je niet durft te investeren in je eigen werk, waarom zou iemand anders het dan wel doen?

Slechte promotie voorbeeld 5: Verkeerde plek

Tijdens een toiletbezoek in een jazz café zag ik een sticker van een metal band op de toilet. Wat doet die sticker daar? Je laat stickers drukken, dat kost geld, neem dan in ieder geval de moeite om de sticker te plakken op een plek waar jouw doelgroep komt zodat je bereik hoger ligt.

slechte promotie verkeerde plaats

Slechte promotie voorbeeld 6: Hyves, Myspace, etc.

Ben je actief op Social-Media? Goed bezig! Maar let op dat je geen dode accounts laat rond slingeren. Als ik je bandnaam van iemand doorkrijg en besluit je op te zoeken op internet, het eerste wat ik zie is een Hyves pagina die voor het laatst geüpdate is in 2010. Helaas, deze band is vast gestopt is wat ik denk terwijl ik het rode kruisje indruk en weer verder ga met werken. Tip: Accounts die je niet beheert moet je afsluiten. Minimaal 1 post per maand, beter is 1 post per dag.

Wil jij weten hoe je wel je kunst of muziek promoot? Schrijf je dan in op de nieuwsbrief zodat je op de hoogte blijft van nieuwe artikelen en muziek-kunst nieuws.

Mark Grasmayer Geschreven door Mark Grasmayer.