Deze blog werd als eerste geplaatst op Frankwatching.

Het bereiken van mensen via internet is niet eenvoudig. Veel marketeers klagen over de beperkingen van social media in views onder hun hard verdiende volgers en ad blockers die adverteren onmogelijk maken, want meer dan 20 procent van de Nederlanders heeft een ad blocker. Daarnaast brengt de mobile Armageddon van Google posities in de zoekmachine in gevaar. Ik wil marketeers uitdagen om verder te denken dan de standaard set aan online marketingtools waar veel over geschreven wordt, zodat zij het ook eenvoudig vinden om mensen te bereiken via het internet.

Marketing is een creatief beroep en er zijn voldoende voorbeelden om je te inspireren. In de startup scene is sideproject marketing één van de tools die growth hackers gebruiken. Lees vandaag over sideproject marketing en ga aan de slag!

Sideproject marketing is het creëren van een dienst die toegevoegde waarde levert aan jouw doelgroep.

Sideproject marketing, waarom zou ik?

Laten we starten met de socialmediamanagement tool Buffer. Voor degenen die het niet kennen: met Buffer kun je posts inplannen en analyseren voor Facebook, LinkedIn, Twitter en meer. Ze hebben betaalde premium versies, maar ook een gratis versie. Daar houden wij Nederlanders van! Als marketingacties zouden ze kunnen adverteren op socialmediasites om marketeers te bereiken of artikelen kunnen schrijven over het inplannen van posts, maar zij hebben gekozen voor een aantal slimme sideprojects.

Sideproject marketing voorbeelden van Buffer

De doelgroep van Buffer is duidelijk, evenals het doel van de doelgroep. Het doel van de doelgroep is namelijk het beter overbrengen van communicatie via social media. Om dit te bereiken heeft Buffer de volgende sideprojects opgezet:

Buffer sideproject 1: Pablo

Mijn gezicht trekt ineen van onscherpe afbeeldingen die veelvuldig gedeeld worden op LinkedIn. Het is 2016, er zijn voldoende tools om afbeeldingen voor social media in het juiste formaat te krijgen. Eén van de tools is Pablo, ontwikkeld als sideproject door Buffer. En aangezien het een gratis tool is die waarde toevoegt voor marketeers, gebruiken en delen zij deze tool massaal. Hierdoor komen veel marketeers weer een stap dichterbij Buffer.Pablo image tool van Buffer

Buffer sideproject 2: Optimal Scheduling

Naast een juiste afbeelding is timing van communicatie-uitingen belangrijk. Met de Optimal Scheduling tool analyseren ze de vorige 5.000 interacties op jouw Twitterprofiel om te ontdekken wanneer jij het beste een post kunt plaatsen.

Sideproject marketing tool: Your optimal schedule van Buffer

Buffer sideproject 3: Social Media 101

Yes, content is nog steeds king en e-mailmarketing ook. Maar in plaats van te bloggen, kun je ook heel eenvoudig een cursus opzetten. Buffer heeft dit ook gedaan. Met Social Media 101 meld je je aan voor een 7-daagse reeks mails over de basics van social media. Het belangrijkste hiervan is dat je een gratis cursus die waardevol is, eenvoudig deelt met andere marketeers.

Social Media 101 course van Buffer

Wat zien we in de sideproject-tactiek van Buffer?

Bovenstaande tools leveren toegevoegde waarde, zijn gratis, spelen goed in op het doel van hun doelgroep en worden daardoor gedeeld door marketeers. Hierdoor creëren ze refferal traffic naar Buffer’s website en worden ze bekend als dé expert op het gebied van social media. Waarschijnlijk ben je nu zelf ook geïnteresseerd in Buffer, zonder ook maar een advertentie te zien.

Welke bedrijven gebruiken nog meer sideproject marketing?

Een ander populair voorbeeld onder marketeers voor sideproject marketing is het marketing automation-platform HubSpot. Naast geweldige artikelen die wereldwijd marketeers opleiden in inbound marketing, hebben ze een sterke set aan sideprojects. Ik geef nog drie voorbeelden om je te inspireren om zelf aan de slag te gaan met een sideproject.

HubSpot sideproject 1: website.grader.com

Een sideproject van HubSpot is website grader. Hiermee kun je optimalisatietips krijgen voor websites. Er wordt gekeken naar de performance, responsiveness, SEO en security. Naast een rating op deze punten kun je bij elk punt een artikel lezen met verbeterpunten. Hierdoor weten ze wie interesse heeft in welke onderdelen van marketing en kunnen ze op exact het juiste moment jou benaderen om hun marketing automation tool aan te bieden.
Website grader - your website is good - siteproject marketing van HubSpot

HubSpot sideproject 2: Inbound marketing certification course

HubSpot is een stap verder gegaan in hun training. In plaats van alleen een reeks e-mails hebben ze een volledig trainingsprogramma opgezet. Een die je gevolgd moét hebben, zo schrijven zij zelf: ‘Don’t be the last one on your team to get Inbound Certified.’ En wat als je het certificaat behaald hebt? Dan pronk je er natuurlijk mee richting andere marketeers; de doelgroep van HubSpot.

Free inbound marketing course van HubSpot

HubSpot sideproject 3: makemypersona.com

De doelgroep van je bedrijf en communicatie-uitingen in kaart hebben is één van de belangrijkste dingen voor marketeers. Voordat je content king wordt, moet je weten aan wie je schrijft. Om hierbij te helpen heeft HubSpot Makemypersona als tool gemaakt om de doelgroep in kaart te brengen. Het is gratis en marketeers delen de tool graag met anderen.

Genoeg voorbeelden, nu zelf aan de slag

Er zijn voldoende voorbeelden te vinden op het internet van sideprojects. De vraag is, hoe ga je sideproject marketing toepassen voor jouw organisatie? Uit bovenstaande voorbeelden zijn de belangrijkste lessen:

  1. Je sideproject sluit aan op je hoofdproduct en doelgroep.
  2. Het is gratis en zo waardevol dat mensen het willen delen.
  3. Het kan zo eenvoudig (cursus) of ingewikkeld (website grader) zijn als je aan kunt.
  4. Er is altijd een directe link naar je website (ook goed voor je SEO).

Ik ben erg benieuwd naar meer sideproject marketingideeën. Heb je zelf een sideproject? Of heb je andere goede voorbeelden of tips voor het bedenken van sideprojects? Deel ze in de reacties.

 

Mark Grasmayer

Mark Grasmayer

Founder

Mark started blogging in 2011 to help marketeers go beyond standard communication/promotions. Next to his blog, Mark combines his passion for innovation (IT) and marketing within his role as Product Evangelist at New Day at Work, known from the online workspace: Workspace 365. Read more about Mark Grasmayer >